Efekt potwierdzenia, błąd konfirmacji, strategia konfirmacyjna – tendencja do preferowania informacji, które potwierdzają wcześniejsze oczekiwania i hipotezy, niezależnie od tego, czy te informacje są prawdziwe.*
Efektowi konfirmacji ulegamy wszyscy. Każda i każdy z nas. Takie mamy oprogramowanie w mózgu.
Co efekt konfirmacji ma wspólnego z Meghan Markle? Odpowiedź poniżej:
„Nie sposób czasem nie odnieść wrażenia, że Meghan Markle jest krytykowana za dosłownie wszystko. Z negatywnym odbiorem spotykają się jej nowe projekty, wypowiedzi, a nawet… akcje charytatywne.”**
„Z wdzięcznością wspominamy ten dzień zeszłego roku, kiedy książę i księżna Sussex, Harry i Meghan, wyróżnili nas jako jedną z 12 organizacji charytatywnych wykonujących ważną pracę na całym świecie. To zdjęcie przedstawia Meghan jako wolontariuszkę w naszej kuchni!
#MeghanMarkle #HarryandMeghan”***
To treść wypowiedzi przedstawiciela St. Felix Center – organizacji charytatywnej, w której udzielała się niegdyś księżna.
Wielu z nas ma miłe wspomnienia związane z księżną Meghan, która zgłosiła się do nas kiedyś na ochotnika. Wciąż pamiętamy ją jako „uroczą Meghan”. Cieszymy się, że nadal wspiera potrzebujących jako członkini rodziny królewskiej. Chcielibyśmy, aby pewnego dnia ponownie nas odwiedziła – czytamy na profilu sussexroyal na Instagramie.
W ten sposób świat dowiedział się o kolejnej „ksywce”, którą nadano księżnej Meghan . Jest to zdecydowanie miła odmiana, bo do tej pory zyskała raczej dość negatywne przydomki m.in. „trudna księżna” czy „księżniczka prywatność”.
Powyższy tekst pochodzi z Pudelek.pl, więc choć zdanie o negatywnym nastawieniu do księżnej Sussex uznałam za warte refleksji i weryfikacji, samo źródło informacyjne wzbudziło moje podejrzenia z uwagi na konotacje plotkarskie (co też może być przykładem mojej generalizacji w zakresie portali typu Pudelek.pl i wiązać się w efektami i konfirmacji i zakotwiczenia, czyli działania w oparciu o informacje początkowe; interpretowania nowych informacji przez pryzmat tych początkowych. Paradoksalne, ale prawidziwe
.
Postanowiłam sprawdzić doniesienia z Pudelka, szukając informacji o
St. Felix Centre
; znalazłam zdjęcie zamieszczone na twitterze**** na oficjalnej stronie organizacji z dnia 7.12.2020 z Meghan Markle, zaś link z opisu do tego zdjęcia przeniósł mnie na stronę BlogTo z informacją o nagrodzie dla tej firmy zajmującej się dobroczynnością: „Organizacja z Toronto, która pomaga osobom doświadczającym bezdomności, została właśnie uznana za jedną z 12 organizacji charytatywnych wykonujących ważną pracę na całym świecie, przez samych księcia i księżną Sussex. Książę Harry i Meghan Markle opublikowali informacje o 12 organizacjach charytatywnych, które mają nadzieję, że ludzie będą wspierać ten sezon świąteczny na swojej stronie na Instagramie na początku tego tygodnia, a jedyną kanadyjską organizacją charytatywną, która znalazła się na tej liście, było St. Felix Centre w Toronto.”*****
Research w sieci sprawił, że trafiłam na link St. Felix Centre na fb z potwierdzeniem wiadomości, że: „Meghan przez jakiś czas była częścią naszych niesamowitych wolontariuszy, okazując naszym gościom miłość i współczucie.”******
Zastanawiam się nad fenomenem artykulików treści: „
https://www.plotek.pl/…/7,154063,24194048,meghan-markle…, sprawiającym, że w sieci łatwiej trafić na skargi na młodą piękną kobietę, aniżeli na treści traktujące i jej osiągnięciach w sferze aktywizmu, które są wprawdzie dostępne w Wikipedii, ale nie wyświetlają się jako priorytetowe po wpisaniu „Meghan Markle” w okno wyszukiwarki.
A zasługi są znaczące – już jako 11-stoletnia dziewczynka Meghan obejrzawszy podczas lekcji w szkole reklamę płynu do mycia naczyń o motcie przewodnim: „Kobiety w całej Ameryce walczą z tłustymi garnkami i patelniami”, poruszona komentarzami kolegów, plasującymi kobiety w kuchni, wymyśliła, że napisze list do ówczesnej pierwszej damy Hillary Clinton, prawniczki praw kobiet Glorii Allred i programu młodzieżowego. Otrzymała odpowiedź od wszystkich z poparciem, w efekcie czego w ciągu miesiąca od zdarzenia firma produkująca środki czystości zmieniła hasło na: „Ludzie w całej Ameryce walczą z tłustymi garnkami i patelniami”*******.
Inne działania Meghan to: światowa ambasadorka World Vision Canada 2016, organizacji działającej na rzecz trwałych zmian w życiu dzieci, rodzin i społeczności w celu przezwyciężenia ubóstwa/promowanie kampanii „Clean Water”, uwypuklającej problem braku dostępu do świeżej wody wśród mieszkańców Rwandy/działalność w ONZ Kobiety w ramach kampanii (z Emmą Watson) „HeForShe”, która ma zachęcać ludzi do walki o równość płci/zaangażowanie się w tematykę postrzegania kobiet mieszanych ras.********
A tego, że „coś jest na rzeczy” dowodzi obecność w sieci strony
https://meghanpedia.com/, która wg oficjalnej informacji została stworzona, aby unieważnić fałszywą narrację, jaką brytyjskie media stworzyły przeciwko księżnej Sussex.* /źródło jw.
Weryfikacją treści zamieszczonych na tej stronie się nie zajmowałam.
Dorota Ostrożańska
100-lecie Kobiet
Źródła zdjęć:
https://szl.wikipedia.org/wiki/Meghan_(k%C5%9Byn%C5%BCno_Sussex)