III Kawiarenka
- Kim była autorka „Między ustami a brzegiem pucharu”, „Dewajtis”, „Strasznego dziadunia”?
Pisarką i publicystką, zarządczynią majątku rodzinnego, działaczką społeczną i założycielką tajnego stowarzyszenia kobiecego „Unia”, organizatorką szpitala wojskowego, tanich kuchni dla inteligencji i bratniej pomocy akademickiej w Warszawie po wybuchu I wojny światowej, sekretarką Komitetu Głównego PCK i komendantką Kobiecego Komitetu Ochotniczej Odsieczy Lwowa na miasto Warszawę, założycielką Domu Polskiego w Antopolu, protektorką i współzałożycielką Związku Szlachty Zagrodowej, członkinią Warszawskiego Towarzystwa Teozoficznego i Warszawskiego Stowarzyszenia Ziemianek… - Ile miała lat, gdy przejęła prawną i finansową odpowiedzialność za zarządzanie majątkiem rodzinnym? I prowadzeniem 1600 ha zadłużonego przez ojca i stryja gospodarstwa? I równoległym spłacaniem innych spadkobierców?
- Jak sobie w tej roli radziła? Jak traktowali ją hruszowscy chłopi i parobkowie jako panią władającą Hruszową? Co o jej rządach sądzili?
- W jakiej miejscowości budowała cheder i zbudowała łaźnię parową?
- Ile książek opublikowała?
- Jak brzmiał tytuł jej pierwszej opublikowanej powieści?
- W jaki sposób zadebiutowała jako pisarka i w którym to było roku?
- Pod jakimi pseudonimami pisała?
- Dlaczego nazywano ją „Sienkiewiczem w spódnicy” i używano w odniesieniu do niej określenia „butch”?
- Co o Marii Rodziewicz sądził Czesław Miłosz?
- Jaką tajemnicę nawiązującą do życia pisarki kryje jej powieść „Lato leśnych ludzi”?
- Cóż to za osobliwy dekalog wisiał w jej sieni?
- Dlaczego obcięła włosy na krótko i nosiła się jak mężczyzna?
- Jakimi odznaczeniami państwowymi została uhonorowana i za jakie zasługi?
Gościem Kawiarenki Herstorycznej – Czytelni Kobiecych Słów będzie Leszek Żukowski – polski aktor, Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Debiutował w łódzkim Teatrze Jaracza w sztuce Edmond w reżyserii Zbigniewa Brzozy. Wystąpił w wielu serialach m.in.: “Czas Honoru”, “Singielka”, “Brzydula”, “Na noże” oraz “Ojciec Mateusz”. Zagrał w dwóch filmach fabularnych w reżyserii Jana Jakuba Kolskiego: “Afonia i pszczoły: i “Serce serduszko”. Pasjonat sportu, kina i dobrej literatury.
Spotkanie poprowadzą założycielki Kawiarenki Herstorycznej i członkinie #
Zachęcamy do przeczytania przed spotkaniem dowolnej książki Marii Rodziewiczówny oraz do przyniesienia własnych książek pisarki, notatek, cytatów, przemyśleń…
Dziękujemy za książki – nagrody za aktywność podczas spotkań ufundowane przez #FundacjaSąsiedzi – organizującą Festiwal Literacki „Na pograniczu kultur”.
Spotkanie organizujemy z miłości do literatury. Kobiecej literatury i literatury o kobietach.
Także z potrzeby rozmów o niej oraz tego, w jak sposób możemy z niej czerpać w codzienności.
II Kawiarenka
- Co wiemy o Elizie Orzeszkowej, a czego nie wiemy? Co ma wspólnego z emancypacją i feminizmem?
- Kto nazywał Elizę „wyręczycielką w pracy literackiej i społecznej”?
- Z kim rywalizowała o Nagrodę Nobla? Ile razy ją do tej nagrody nominowano?
- Kto ze środowiska literackiego uważał jej twórczość za nużącą?
- Który znany pisarz zawdzięczał jej poparcie, kiedy ubiegał się o stypendium?
- Kogo Eliza O. uważała za swego następcę?
- Czyje powieści tłumaczyła z ukraińskiego?
- Ile było ekranizacji „Nad Niemnem”?
- Jakie interesujące historie o tych ekranizacjach znamy?
- Na ile języków przetłumaczono powieści Elizy?
- Ilu i jakich pseudonimów literackich Eliza używała?
- Co o sobie i swojej rodzinie ukrywała w biografii?
- Dlaczego mówiono o niej jako o „rozpustnicy, której się wstydziło Grodno”?
- W jaki sposób pisała o kobietach i ich świecie?
Ale znajomość innych dzieł Elizy Orzeszkowej również jest mile widziana – też te wątki poruszymy. Porozmawiamy również o samej pisarce – bogatej wewnętrznie, o udokumentowanej fascynującej herstorii osobowości polskiej literatury.
Link do Festiwalu: https://www.
i Targi Książki w Białymstoku
Link do wydarzenia: https://www.
Także z potrzeby rozmów o niej oraz tego, w jak sposób możemy z niej czerpać w codzienności.